Oblečenie žien, ktoré je viac-menej anonymné. Topánky, ktoré sú viac-menej anonymné. Ale kableka, taška to je niečo iné. Tento luxus môže byť vyrobený z kože, plátna alebo nylonu. Môže to byť drobná spojka v ruke alebo batoh prehodený cez rameno. Nezáleží na tom, čo je v ňom. Viac ako čokoľvek iné dnes kabelka rozpráva príbeh ženy: jej realitu, jej sny. A vďaka marketingu luxusnej značky sa tá kabelka mení každých pár mesiacov, ako ročné obdobia, ako jej nálady.
Od konca 90. rokov sa kabelky a iné drobné kožené výrobky pripájajú k parfumom ako „vstupné produkty“ luxusnej značky. Kedysi stáli kabelky luxusných značiek toľko, ak nie viac, ako konfekčné, teraz prichádzajú v širokej škále materiálov, od nylonu po krokodíla, a v bohatom množstve štýlov za ceny už od 200 dolárov. Na rozdiel od parfumov sú kabelky viditeľné na tele a ako Air Jordans pre tínedžerov, dávajú nositeľke možnosť oháňať sa logom a verejne deklarovať svoj status alebo túžbu. „Spríjemňujú vám život, nútia vás snívať, dodávajú vám sebavedomie a ukazujú vašim susedom, že sa máte dobre,“ povedal mi Karl Lagerfeld. „Luxusnú kabelku si môže dovoliť každý.“
Dnes, keď vojdete do luxusného značkového obchodu kdekoľvek na svete, ocitnete sa v obklopení kabeliek. Sú najjednoduchším luxusným módnym kúskom na predaj, pretože nevyžadujú veľkosť ani skúšanie: pozriete sa na to a ak sa vám to páči, kúpite si to. Hotový. Ich výroba a výroba je jednoduchšia ako parfumy a zisková marža je ohromujúca: pre väčšinu luxusných značiek je zisk desať až dvanásťkrát vyšší ako náklady na výrobu. Vo Vuittone je to až trinásťkrát. Kabelky sú motorom, ktorý dnes poháňa luxusné značky. Podľa každoročných spotrebiteľských prieskumov, ktoré každoročne uskutočňuje Coach, si priemerná Američanka v roku 2000 kúpila dve nové kabelky ročne; do roku 2004 to bolo viac ako štyri. V obrovskom štvorposchodovom globálnom obchode Louis Vuitton v Tokiu sa 40 percent všetkého predaja realizuje v prvej miestnosti, kde sa predávajú iba kabelky s monogramom, peňaženky a iný drobný kožený tovar.
„S taškou“ nezostanú žiadne zvyšky, pretože neexistujú žiadne veľkosti, na rozdiel od topánok alebo oblečenia,“ povedala mi Miuccia Prada. „Je jednoduchšie vybrať si tašku ako šaty, pretože nemusíte čeliť veku, váhe a všetkým problémom. A je tu akási posadnutosť taškami. Je tak ľahké zarobiť peniaze. Taška je zázrak spoločnosti
Ak chcete vidieť, ako sa vyrába taška Hermés, musíte pochopiť, aký luxus kedysi bol a čo už nie je. V jedno chladné jarné ráno v marci 2005 som navštívil Hermovu dielňu na špeciálne objednávky v Pantine, špinavom predmestí severne od Paríža, aby som nahliadol. Pantin je len tridsať minút autom alebo metrom od rue du Faubourg Saint-Honoré, ale je to úplne iný svet. Tu, rovnako ako v mnohých iných parížskych predmestiach, sa usadili chudobní prisťahovalci – väčšinou moslimovia z Afriky. Mnohí žijú vo verejných bytoch. Niektorí prevádzkujú malé podniky, ako sú minimarkety a obchody so sendvičmi, alebo pracujú na podradných prácach. Veľa žije z podpory. Neďaleko vypukli rasové nepokoje z októbra 2005, ktoré sa nakoniec rozšírili aj do Pantina.
Uprostred toho všetkého je prvá dcérska spoločnosť Hermés, Hermés Sellier, sídliaca v obrovskej súčasnej budove zo skla a zeleného kovu postavenej v roku 1991 a vyzdobená Renou Dumas, renomovanou interiérovou dizajnérkou a gréckou rodená manželka Hermovho dlhoročného šéfa Jean-Louisa Dumasa, ktorý odišiel do dôchodku v roku 2006. Budova je presným opakom tradičnej predvojnovej estetiky, ktorou je Hermés známy. Átrium s bledými kamennými podlahami, sklenenými stenami a sklenenými výťahmi vyzerá ako v Hyatte bez fontán a tropických rastlín. Jedna obrovská stena je pokrytá šachovnicou Hermových hodvábnych šatiek. Vedľa výťahu na každom poschodí je uzavretý televízny okruh s plochou obrazovkou, ktorý vysiela zábery z obchodu na rue du Faubourg Saint-Honoré, aby udržal ľudí v Pantine „v spojení“, vysvetlila žena z public relations.
Pantin má najväčší závod na výrobu kože v Hermes, tristo pracovníkov rozmiestnených v pätnástich ateliéroch, ako aj administratívu a časť výroby konfekcie, ako aj školu spracovania kože. Spoločnosť Hermés vyžaduje, aby všetci novoprijatí remeselníci, z ktorých väčšina vyštudovala jednu z renomovaných francúzskych akadémií na spracovanie kože, strávili dva roky ako učni vo vlastných školách buď v Pantine alebo vo Vogézach vo východnom Francúzsku, naučiť sa od Hermových starších remeselníkov, ako perfektne strihať kože a šiť typický sedlársky steh.
Na štvrtom poschodí je dielňa špeciálnych objednávok. Práve tu si Hermés vyrába svoju lesklú krokodíliu a aligátorskú kožu Kellys, Birkins a Constances vo všetkých veľkostiach, niektoré s diamantovými sponami. Špeciálne objednávky boli vždy neoddeliteľnou súčasťou Hermés. Medzi tie výstrednejšie zákazky patrí huslista, ktorý chcel kožené husľové puzdro vystlané Hermovými hodvábnymi kúskami, lovec veľkých hier, ktorý si objednal batožinu vyrobenú z kože jeho zabitia, a japonský klient, ktorý si vyžiadal vytlačenú postavu Pokémona. na jej taške Kelly. V roku 1957 si showman Sammy Davis Jr. objednal bar s čiernym krokodílom na kufre, aby mohol podnikať svoje cesty a koncertné turné. V roku 2003 priniesol mladý bohatý Grék roztrhanú hlavnú plachtu zo svojej jachty a požiadal Hermísa, aby ju použil na výrobu troch tašiek Kelly. Dumasovi sa výsledok natoľko páčil, že ho zaradil do kolekcie nasledujúcej sezóny.
Ateliér na špeciálne objednávky má asi štyridsať pracovníkov, všetci sú mladí – priemerný vek remeselníkov s kožou v Hermés je tridsaťtri – a prekvapivo je veľa žien. Hermés je v skutočnosti mladou a ženou vedenou spoločnosťou. Z 5.871 zamestnancov spoločnosti Hermés, od predavačov v obchodoch po remeselníkov kože, 61 percent má štyridsať rokov alebo menej a 65 percent tvoria ženy. Spoločnosť tiež rastie. Od roku 2000 do roku 2004 vytvoril Hermés 1 230 nových pracovných miest, vrátane pridania viac ako 600 kožiarov do troch nových ateliérov s koženým tovarom. Začiatkom roku 2006 mal Hermés pätnásťsto remeselníkov z kože. „Bojíme sa rásť a sme vystrašení nerásť,“ povedal raz Jean-Louis Dumas, „alebo ak vyrastieme tak veľmi, vyfúkneme tesnenie.“
Cookies nechceme. Stačí nám AW Stats